Framtidssäkra er larmöverföring vid utfasningen av 2G och 3G
År 2025 kommer 2G/ 3G näten i Sverige att att fasas ut, till förmån för 4G/ 5G som bättre klarar framtida krav på snabb kommunikationsöverföring. Nu lyfter dock experter ett varnande finger för att mer teknisk utrustning än man tidigare trott kommunicerar just via 2G/ 3G, vilket kan föra med sig obehagliga överraskningar för både företag och privatpersoner när utfasningen väl sker. Det menar Per Engdahl, projektledare på Dalarnas Säkerhets System (DSS), Finlarm Dalarna.
– För bolagssidan kan det handla om alltifrån hissar till diverse driftlarm till t ex larm och brandlarmsanläggningar, vars larmöverföring kommer att sluta fungera. För privatpersoner innefattar utfasningen uppkopplad teknisk utrustning i hemmet såsom robotgräsklippare, äldre smartphones eller surfplattor till hemlarm och elbilar, säger Per Engdahl.
Per Engdahl med tidigare bakgrund som säljare och arbetsledare inom handel, har så länge han kommer ihåg haft ett brinnande teknikintresse. Ett intresse som han fick möjlighet att fördjupa sig inom när han började som servicetekniker på DSS, Finlarm Dalarna, 2018.
– Mitt arbete på DSS, Finlarm Dalarna, tog sin början som servicetekniker i uppdrag kring underhållsservice. Under åren har jag vidareutbildat mig och idag har jag en bred projektledarroll med specialistområden kring brandlarm generellt, speciellt kring Schneiders produkter”, berättar Per Engdahl.
Inför utfasningen av 2G och 3G näten så vill han redan nu passa på att tipsa säkerhets- och fastighetsansvariga att se över sin utrustning i tid. Är man osäker på vad utfasningen innebär, så bör man ta hjälp av sin säkerhetsleverantör, menar han.
– Det är hög tid att gå igenom sina anläggningar och kontrollera uppkopplade system och enheter, om den uppkoppling man har är kompatibel med 4G/5G. Budgetera också för kostnaden som utfasningen kommer att bära med sig. På så vis undviker man utrustning som slutar att fungera och oväntade kostnadsposter.
– Behöver man hjälp så kan vi på Finlarm kan ta fram de underlag och dokument som behövs, samt även hjälpa till med det fysiska bytet och avprovningen på plats. När vi ändå är på plats så bistår vi gärna med genomgång av både eventuell inbrotts-/passageanläggning, kameror och brandlarm. Där har vi en stor fördel då vi har kunskap och kompetens inom samtliga säkerhetsområden. Jag har varit med om att vi kommit ut för ett byte av larmsändare och då också fått titta på en kortläsare som krånglar. Då har det visat sig att det egentligen är låset som behöver bytas ut. Där har vi en styrka i att kunna lösa helheten, avslutar Per Engdahl.
Behöver du hjälp med dina säkerhetsfrågor?